تصویرِ مقدمهٔ کتابِ تعاملیِ ریاضیات ششم در کتابخانهٔ ریاضیِ سیستان

مقدمه

در حال حاضر تعداد زیادی کتاب کمک‌آموزشی در بازارِ کتابِ کشور وجود دارد. برخی از آن‌ها خوب‌اند و بسیاری هم بد (و این‌ها که کتاب‌های بدی‌اند، با اینکه کتاب‌اند و اصطلاحاً دوستِ ما، اما دوستی‌شان دوستیِ خاله‌خرسه* است). کلاس‌های بیرون از مدرسهٔ زیادی هم برگزار می‌شوند و تعدادی هم نرم‌افزارهای آموزشی وجود دارند. ظاهرِ ماجرا این است که همه چیز فراهم است برای یادگیری، اما درواقع چنین چیزی رخ نمی‌دهد. چیزی که با یک نگاه هم می‌توان فهمید این است که وجود این تعداد از محصولاتِ مختلف باعث نشده دانش‌آموزان نسبت به مثلاً ۱۵ سال پیش، ریاضی را بهتر و باکیفیت‌تر یاد بگیرند. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که این‌جا نمی‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم اما نتیجهٔ این وضعیت، بیشتر از هرچیزی سردرگمیِ دانش‌‌آموزان و خانواده‌هاست. انتخاب بین این همه کتاب و کلاس کارِ ساده‌ای نیست. اصلاً فرض کنیم یکی از این‌ها را انتخاب کردیم، چطور باید از آن استفاده کنیم؟ اگر مطالب یک کتاب را یاد نگرفتیم چه کار باید بکنیم؟ اگر یک کلاس مناسب ما نبود چه؟ اصلاً در یک کلاس هم ثبتِ‌نام کردیم، از کجا بفهمیم مطالبی که در آن کلاس گفته می‌شوند، مناسب ما هستند؟ اگر جای دیگری تمرین‌ها و مسئله‌ها و آموزش‌های بیشتر و بهتری وجود داشته باشد، چطور باید از آن مطلع شویم؟

در این شرایط باید مجموعه‌ای وجود داشته باشد که هم سؤالاتِ ارزشمندِ منابع مختلف را دارد، هم آموزشِ خوب دارد و هم مهارت‌های دانش‌آموزان در مستقل شدن در تفکر ریاضی را تقویت می‌کند. 

هدفِ نهاییِ کتابِ تعاملیِ ریاضیات ششم این است که سردرگمیِ موجود در یادگیری ریاضی را تا جای ممکن کم کند. برای اینکه از پس کاری چنان بزرگ بربیایم، از تجربهٔ تخصصیِ معلم‌های زیادی استفاده کرده‌ایم، با کارشناسانِ روان‌شناسیِ تربیتی و متخصصان آموزشِ ریاضی همکاری کرده‌ایم و مهم‌ترین اسنادِ آموزشِ ریاضیِ دنیا را به کار گرفته‌ایم. یکی از اهدافِ جزئیِ ما این است که به مرور، هر مسئلهٔ ریاضیِ ارزشمندی که در هر منبعی در دنیا وجود دارد را در این کتاب بیاوریم و دربارهٔ نحوهٔ حل کردنش با شما صحبت کنیم. مسابقه یا امتحانی نبوده که بشناسیمش و بشود به آن دسترسی داشت، و ما آن را بررسی نکرده باشیم. البته پایان یافتنِ این کار طبعاً زمان‌بر است. 

به دلیل ماهیت این کار (یعنی همواره در حال تکمیل بودنش)، ناچار بودیم از چیزی به جز کتاب چاپی استفاده کنیم. کم‌کم دیدیم اگر از کتاب چاپی استفاده کنیم نه‌تنها خاصیت به‌روز‌شدنِ کتاب را از دست می‌دهیم، بلکه فایده‌های بسیار مهم دیگری را هم قربانی خواهیم کرد. مثلاً در کتابِ چاپی امکان آموزش ویدیویی، برگزاریِ آزمون، گفت‌وگوی مستقیم، راهنماییِ پویا و تعاملی، تحلیلِ نتایجِ هر تمرین، شخصی‌سازیِ آموزش و بسیاری چیزهای دیگر وجود ندارد. به همین خاطر  تصمیم گرفتیم کتاب را در قالب یک پلتفرمِ الکترونیکیِ تعاملی ارائه کنیم. و اسمش را هم گذاشتیم «کات»: کتابِ الکترونیکیِ تعاملی. 

در این کتابِ تعاملی چند فصل وجود دارددر هر فصل تعدادی سؤال هست که برخی از آن‌ها کامل حل شده‌اند که شما شیوۀ نوشتنِ پاسخ یک سؤال را ببینیداین موضوع مهم است چون باید این‌طور در نظر بگیرید که بیشتر وقت‌ها در ریاضیات شما پاسخِ خود به یک مسئله را می‌نویسید و نوشتۀ خود را به کسانی می‌دهید که احتمالاً هیچ وقت قرار نیست شما آن‌ها را ببینید و آن‌ها هم هیچ دسترسی‌ای به شما ندارندپس نوشتۀ شما باید جوری باشد که هیچ ابهام و کج‌فهمی‌ای برای خواننده به وجود نیاورد و نیاز نباشد که خواننده شما را ببیند و منظور شما را از بخش‌های مختلف نوشته‌تان بپرسد، شما باید از اول منظور خود را در نوشته توضیح داده باشیداین کارِ آسانی نیست اما به مرور و با دیدنِ پاسخ‌های این کتاب به برخی پرسش‌ها و مهم‌تر از آن، تمرین کردنِ نوشتنِ پاسخِ پرسش‌های مختلف، کم‌کم در این زمینه پیشرفت خواهید کرد.

پرسش‌های هر فصل راهنمایی دارندراهنمایی‌ها برای این است که ببینید مرحله به مرحله چطور به بخش‌های مختلفِ سؤال فکر کنید که بتوانید پاسخِ کامل را بسازید (ببافید).

برای اینکه راحت‌تر بتوانید از این کتاب استفاده کنید تلاش کرده‌ایم ساختارِ ارائهٔ مطالب را برمبنای آزمون‌هایی که در این دورهٔ تحصیلی برگزار می‌شوند طراحی کنیم؛ آزمون‌ها ورودیِ مدارسِ خاص و آزمون‌های نهایی و مسابقاتِ بین‌المللی. این کار، هم دسته‌بندیِ مطالب را ساده‌تر می کند و هم به نیاز شما در جهتِ آماده شدن برای این آزمون‌ها پاسخ می‌دهد. البته یکی از فصل‌های مهم این کتاب، آموزشِ مطالبِ کتاب ریاضی ششم است که در سطحِ متوسطِ دانش‌آموزانِ کشور طراحی شده است. مطالعه و درگیر شدن با این فصل را به همه توصیه می‌کنیم.

مسئله‌های کتاب سطوح مختلفی دارند. سعی کرده‌ایم تا جایی که به آموزش لطمه نزند، ترتیبِ ساده به سخت را حفظ کنیم. در هر جایی می‌توانید برگردید و مطالب قبلی را مرور کنید. هر مسئله راهنمایی‌های متنوع (گاه تا پانزده مرحله) دارد. راهنمایی‌ها بر اساسِ توصیه‌های بزرگانِ آموزش ریاضی (مانند جرج پولیا و انجمن‌های معتبر معلمان ریاضی در دنیا) طراحی شده‌اند. این راهنمایی‌ها قرار نیست مسئله را به جای شما حل کنند، بلکه قرار است کمک کنند شما خودتان مسئله را حل کنید. فراموش نکنید که باید یاد بگیرید:

«ریاضیات فعالیتی انسانی است که همه می‌توانند آن را به تنهایی انجام دهند.» 

برای اینکه با نگاهِ ما به ریاضیات و آموزشِ ریاضی آشنا شوید، می‌توانید روی منوی انستیتو در بالای صفحه بزنید و صفحهٔ دربارهٔ ما را ببینید. 

توصیه می‌کنیم اول اردو زدن در ریاضیات را بخوانید و بعد سراغِ فصل‌های دیگر بروید. برای خواندن و حلِ تمرین‌های این کتاب، دانشِ ریاضیِ پنجمِ دبستان کافی است و هرجا به دانشِ بیشتری نیاز باشد، در همین کتاب آموزش داده شده و گفته شده است برای یادگیری هر موضوعِ خاص به کجای کتاب بروید. پس نگران چنین چیزی نباشید.

هر مشکل یا مسئله‌ای هم در استفاده از کتاب پیدا کردید را می‌توانید از ما بپرسید. با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۱۰۲۲۴۱۴۹۷. اگر بخواهید مستقیماً با مسئولِ تیم نویسندگان کتاب صحبت کنید و حتی مسئله‌های ریاضی‌تان را بپرسید کافی است یکشنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۱۸ با همان شماره تماس بگیرید.


در دفترِ دومِ مثنویِ مولانا حکایتی آمده که شخصی در یک جنگل خرسی را می‌بیند که اسیرِ یک مارِ بزرگ شده است. شخص خرس را نجات می‌دهد و خرس با او دوست می‌شود و کمک‌هایی هم به او می‌کند. هر کس به این فرد می‌گفته که دوستی با خرس برای او فایده‌ای ندارد که هیچ، ضرر هم دارد، این فرد زیر بار نمی‌رفته و به دوستی‌اش با خرس ادامه می‌داده. روزی خرس می‌بیند که مگس‌ها مزاحم این فرد شده‌اند و به یاری او می‌رود تا کمکش کند. خرس با دستش همهٔ مگس‌ها را از روی صورت فرد فراری می‌دهد اما یکی از مگس‌ها مقاومت می‌کند و از روی پیشانیِ فرد بلند نمی‌شود. خرس هم یک سنگ بزرگ برمی‌دارد و محکم روی سر مگس که رو پیشانیِ آن شخص بوده فرود می‌آورد و به خیال خودش به دوستش کمک می‌کند و اصلاً هم متوجه نمی‌شود با این کار دوستش را نابود می‌کند. به همین خاطر، به عمل خیرخواهانهٔ کسی که با کارِ خیرش باعث آسیب زدن به کسی شود، می‌گویند دوستیِ خاله‌خرسه

دوستیِ خاله خرسه

کتابچهٔ اردو زدن در ریاضیات را بخوانید




توصیه‌های ماتیاس

چطور از این کتاب استفاده کنم؟


کات ۶ - مناسبِ پایه‌های ۵ و ۶ - مدت دسترسی ۳۶۵ روز

        نسخه        توضیحات قیمت  جزئیات و لینکِ خرید
پایه

                                                               

آموزش متنی و تصویری     

۵۰۰۰ مسئله

راهنماییِ مسئله

۱۷۳ هزار تومان

          ۸۹ هزار تومان          

تماس بگیرید

۰۹۱۰۲۲۴۱۴۹۷

کامل


آموزش متنی و تصویری

۵۰۰۰ مسئله

راهنماییِ مسئله

راهِ‌حلِ تشریحی

نسخهٔ منتخب

۳۷۵ هزار تومان

۲۷۹ هزار تومان

تماس بگیرید

۰۹۱۰۲۲۴۱۴۹۷

ویژه


آمورش متنی و تصویری

۵۰۰۰ مسئله

راهنماییِ مسئله

راهِ‌حلِ تشریحی

تصحیحِ نوشته‌های کاربر

ظرفیتِ محدود

۸۹۹ هزار تومان

تماس بگیرید

۰۹۱۰۲۲۴۱۴۹۷

* هنگامِ انتقال به درگاهِ پرداخت، به تمامِ قیمت‌ها، ۹ درصد مالیات بر ارزشِ افزوده، اضافه می‌شود.